Bő másfél évtizede, frissen végzett szociológusként került a pályázatírás világába Parajdi Borbála, aki 2007-ben csatlakozott az akkor még mindössze 2-3 embert foglalkoztató, marosvásárhelyi központú EuroTop Consultinghoz. Az időzítés tökéletes volt, hiszen éppen abban az évben indultak Romániában az európai uniós pályázatok, így minden adott volt ahhoz, hogy az egyetemen megszerzett tudását élesben is kamatoztathassa. „Bár tanultam az egyetemen projektmenedzsmentet, pályám elején lépésről lépésre kellett megismerkednem a különböző finanszírozási programokkal és az adatbázis-készítéssel. Emellett tökéletesre kellett fejlesztenem a románnyelv-tudást is, hiszen a bukaresti állami szervekkel románul kell kommunikálni” – idézi fel pályája kezdeteit a szakember, aki néhány évvel később már nagyobb projekteket is önállóan vezetett és ellenőrzött.
Egyre több lett a munka, egyre emelkedett az EuroTop Consulting munkatársainak száma, 2015-ben azonban a cég akkori vezetője úgy döntött, másnak adja át feladatait. A tulajdonosok ekkor keresték meg Parajdi Borbálát azzal a kérdéssel, átvenné-e a vállalkozás vezetését. Ő pedig némi hezitálás után igent mondott a felkérésre, így nyolc évvel a belépése után már az ügyvezető igazgató titulus szerepelt a névjegyén.
A társtulajdonosokkal együtt azt tartotta egyik legfontosabb feladatának, hogy gátat szabjon a szektorra jellemző magas fluktuációnak. Különféle bónuszrendszerek bevezetésével, teljesítményalapú prémiumokkal, a szabadnaprendszer újragondolásával végül sikerült megállítani a munkaerő-vándorlást, így mára egy jól összekovácsolódott csapat alkotja a pályázatírás mellett üzleti tanácsadással, közbeszerzési eljárások lebonyolításával, menedzsmentképzésekkel is foglalkozó EuroTop Consulting gárdáját.
„Jövőre leszünk 20 évesek. Az állandó munkatársaink száma 17, közülük hárman – köztük én is – már 17 éve dolgozunk a cégnél. Rajtunk kívül többeknek 5-10 éves munkaviszonyuk van, vagyis stabilnak nevezhető a vállalat, ami nagyon fontos a munkamegosztás szempontjából is” – mondja a ma már tulajdonrésszel is rendelkező ügyvezető igazgató, aki alelnöke a több mint száz vállalkozást tömörítő, érdekképviseleti szervezetként működő St. Georgius Manager Clubnak, ahol jellemzően fiatal vállalkozóknak szóló programokat koordinál, de saját mentorprogramot is indítottak már 6-7 vállalkozóval. Az egyik legfőbb feladatának azt tartja, hogy minél több hasznos információval lássa el a fiatal vállalkozókat, ezért rendszeres vendége gazdasági rádióműsoroknak, időről időre pedig konferenciákon, fesztiválokon is szerepel előadóként.
„Erdélyt fejlesztjük”
„Ha röviden szeretném összefoglalni a munkánkat, azt mondanám, hogy mi Erdélyt fejlesztjük, és erre nagyon büszkék vagyunk. A pályázati munkánknak köszönhetően már több mint félmilliárd eurót sikerült becsatornáznunk. A pályázatmenedzsmenten belül országos és EU-s kiírásokkal egyaránt foglalkozunk, nagy infrastrukturális projektjeink is voltak, vannak. Részt veszünk a szerződéskötésben, segítjük a kivitelezést, kapcsolatot tartunk minden féllel, így a kliensekkel, a beszállítókkal, a kivitelezőkkel, tehát igyekszünk teljesen lefedni egy-egy pályázati projektet. Emellett szaktanulmányokat készítünk, közreműködünk hitelfelvételekben, közbeszerzési eljárások lebonyolításában veszünk részt. Utóbbi annyira speciális terület, hogy erre egy külön céget, a Corvin Achizitii si Licitatii-t is létrehoztuk” – meséli az általa irányított vállalkozás mindennapjairól. Büszkén említi, hogy ők készítették például Sepsiszentgyörgy történetében a város legnagyobb pályázatát több tíz millió euró értékben. A szakember leginkább az infrastrukturális pályázatokat kedveli, hiszen „egy útépítésnél vagy egy épület kivitelezésénél a megvalósult eredmények magukért beszélnek”.
„Pályám elején engem is mentoráltak”
Három éve vesz részt az Erdélyi Mentorprogramban mentorként. „Valójában engem is mentoráltak a pályám kezdetén az EuroTop Consulting tulajdonosai, akiktől rengeteget tanultam, ez nagyon nagy lendületet adott pályakezdőként” – emeli ki fő motivációját. Az elmúlt három évad tapasztalatairól azt mondja: nemcsak a mentoráltak, hanem a mentorok is nagyon sokat fejlődtek egymás és a mentoráltak megismerésén, a felmerülő problémák megoldásán és más kihívások kezelésén keresztül.
„Ezt a folyamatos fejlődést nagyon fontosnak tartom, mert ha az ember nem tanul szakadatlanul, akkor megreked egy szinten, ahol már nem tud többet kihozni magából” – vallja, hozzátéve: a program szervezői évadról évadra beépítették a rendszerbe a mentorok és mentoráltak javaslatait. „Ebből is látszik, hogy az ötletgazdák nemcsak kipipálni akarnak valamit ezzel programmal, hanem tényleg komoly szándékok húzódnak mögötte” – mondja.
És hogy miben tudott leginkább segíteni mentoráltjainak? Azt mondja, a tapasztalatlan vállalkozóknak elsősorban a pénzügyi tudatosság, a tervezés hiánya jelentette a legnagyobb kihívást, ezért a közös munkában nagy hangsúlyt fektettek a pénzügyi tervek elkészítésére, a kiadások és a bevételek rendszerezésére, ezen keresztül pedig az eredményesség javítására. Arra, hogy tapasztalt mentorként mit tanácsolna a fiatal vállalkozóknak, Parajdi Borbála azt mondja: „Az egyik legfontosabb tényező a rugalmasság: fel kell ismerni, hogy mikor kell változtatni valamin, mert ha ezt nem tesszük meg, kicsúszhat a lábunk alól a talaj”.