Nem mindennapi életút áll a palicsi üzletember, Német Roland mögött, aki fiatal kora ellenére csaknem nyolc éve vezeti sikeresen a Zeleni sokovi Nemet márkanév alatt futó táplálékkiegészítőket gyártó cégét. Nagyapjától vette át a stafétát, akit azonban nem üzleti érdekek motiváltak a családi vállalkozás létrehozására tizennyolc évvel ezelőtt.
Német Roland gyermekkorában kétszer is rákos megbetegedéssel küzdött, az orvosok nagyon kevés esélyt adtak a felépülésének. Nagyapja azonban azt mondta neki: ha kell, akkor a világ végére is elmegy, hogy gyógyírt találjon a betegségre. „Ekkor lelt rá Németországban a zöldbúzafűlére. Két héttel az első adag elfogyasztása után a daganatom elkezdett összehúzódni. A nagyapám ennek hatására rögvest saját maga is elkezdte előállítani a zöldbúzafűlevet, de ekkor még nem üzleti céllal, csakis azért, hogy nekem biztosítsa a szükséges mennyiséget. A szernek azonban gyorsan híre ment, egyre többen keresték fel a nagyapámat azzal, hogy szeretnének belőle vásárolni. A kereslet megteremtette a kínálatot” – idézi fel a tizennyolc évvel ezelőtt történteket Német Roland.
A zöldbúzalé a tönkölyfű préselt leve, amelyet évszázadok óta használtak az emberek, felismerték ugyanis, hogy pozitív hatással van az egész szervezetre. Mivel nagyon gazdag tápanyagtartalma van, számtalan vitamint, ásványi anyagokat és enzimeket tartalmaz, népszerűsége az elmúlt évtizedekben egyre növekedett.
Az autószerelő műhelytől a táplálékkiegészítőkig
Nagyapja – aki autószerelő műhelyét alakította át termelőüzemmé – 2016-ban engedte át a középiskolát éppen elvégző unokájának a céget, amelynek irányítása a fiatalon odakerült vállalkozónak kihívásokkal teli és önfejlesztésre fókuszáló időszakot jelentett. A cég végül nagyobb szervezeti átalakulás után, valamint Roland rátermettségének köszönhetően sikeres kisvállalkozássá nőtt.
„Azt mondtam magamnak, hogy innen lesz igazán szép győzni. Kitanultam például a marketinget, a stratégiai tervezést, a kommunikációt, a PR-t, és mindez meghozta a gyümölcsét, az önfejlesztés után pedig jöhetett a cégfejlesztés” – meséli.
A cég dinamikus fejlődésnek indult: az irányítása alatti első két évben még csak hatan dolgoztak a társaságnál, és havi 200-300 terméket állítottak elő. Ma már huszonhárom alkalmazottat foglalkoztat a vállalkozás, a havonta előállított termékek száma pedig meghaladja a 2000-et. A növények ellenőrzött környezetben, organikus eredetű talajban növekednek, egy speciális szűrűn keresztül, fúrt kútból származó vizet kapnak. Amikor elérnek egy bizonyos magasságot, a növényeket levágják és hidegen sajtolják. Kipréseléskor csak hidegen sajtolt lenmagolajat adnak hozzá, hogy omega-3 zsírsavakkal dúsítsa a zöldbúzafűlevet.
Gyárépítésbe kezdenek
„Ott tartunk, hogy szinte állandó készlethiánnyal küzdünk. Ezért most gyárépítésbe kezdünk, emellett egy új, innovatív termelési technológiai eljárást honosítunk meg. Ezek eredményeként harminc fővel bővíthetjük majd a munkavállalói létszámot, új piacokra törhetünk be, és egy új viszonteladói hálózatot tudunk kiépíteni” – számol be a fejlesztési tervekről.
Termékkörüknek körülbelül 80 százalékát a tönkölybúzafűléből előállított – fagyasztott és szárított formában egyaránt elérhető – táplálékkiegészítők adják, emellett pedig egészségügyi tanácsadással is foglalkoznak. Termékeik hivatalosan csak Szerbiában érhetők el – ahol piacvezetők is –, de szerte a világból jelentkeznek vásárlók, hozzájuk csomagküldő szolgálattal juttatják el a termékeket. „A célom, hogy minél több embernek segítsek megtalálni az egészséghez vezető utat” – mondja missziójáról.
„Sokat nyertem a mentorprogrammal”
„Amellett, hogy a saját kitartásomnak rengeteget köszönhetek, a tavalyi Vajdasági Mentorprogramban való részvétellel is nagyon sokat nyertem. Leginkább a miértekre kaptam válaszokat, a hogyanokra pedig már magam jöttem rá a folytatásban” – mondja Német Roland, kiemelve a mentorok tanácsadó szerepének fontosságát. Több kiváló előadáson is részt vett, de ezek közül is kiemelkedőnek tartotta a sales-ről szólót, amely „minden percében élvezetes volt”, sokat lehetett belőle tanulni, és az elhangzottak több elemét is be tudta építeni a cég mindennapi működésébe.
A fiatal vállalkozó szerint a Vajdasági Mentorprogram évről évre fejlődik, az ideinek különösen biztató volt az indulása, több ismerőse is részt vesz benne, és ők egyöntetűen pozitívnak ítélték meg az első találkozásokat. Fontosnak tartja, hogy a jövőben legyenek például logisztikai, B2B, HR és pszichológiai témájú előadások, mert az ezekkel kapcsolatos ismeretekre nagy szükségük van a vajdasági vállalkozóknak.