„2005-2006 táján fogalmazódott meg bennem az az érzés, hogy az én utam egy saját vállalkozás létrehozása lesz. A szüleim is vállalkozók, így ennek az életformának az előnyeit és a hátrányait egyaránt láttam gyerekkoromban” – mondja Kozsár Miklós, aki a Sárospataki Református Kollégium Gimnáziumában megszerzett érettségit követően a Miskolci Egyetem politológia szakán tanult tovább, majd a nemzetközi gazdálkodás képzést is elvégezte. Ekkor már nemcsak a vállalkozásindításban volt biztos, hanem abban is, hogy hazaköltözik szülővárosába, a Kassától 70 kilométerre fekvő Nagykaposra, és ott fog belevágni a munkába. Így is lett: gazdasági diplomája 2010-es megszerzése után minden energiáját vállalkozásába fektette.
Az Euroko Kft. különféle anyagokból készült karszalagokat, karpántokat, szilikon karkötőket, nyakpántokat, nyakbaakasztókat, kártyatartókat és tokokat gyárt, valamint céges ajándéktárgyak logózásával is foglalkozik. A karszalagok ötlete akkor született meg, amikor Kozsár Miklós Nagykaposon egy szórakozóhelyet működtetett – valamilyen formában, lehetőleg könnyen és gyorsan azonosítani kellett a vendégeket. A megoldást a karszalagok jelentették, amelyeket akkor még egy másik cégtől vásárolt meg.
Idővel azonban megfogalmazódott benne az a gondolat, hogy ezeket akár ő is gyárthatná, és egy webáruházon keresztül kereskedhetne. „2010-et írtunk, amikor belevágtam az üzletbe, és – mindenfajta programozói előképzettség nélkül – létrehoztam az első weboldalunkat. Aztán lépésről lépésre, technológiáról technológiára vontunk be újabb és újabb termékeket a gyártásba. Emellett egyre több országban hoztuk létre helyi internetes jelenlétünket. Ehhez a csapatot is folyamatosan bővítettük franciául, spanyolul, csehül, németül és más nyelveken beszélő kollegákkal” – ad betekintést a cég fejlődésébe az üzletember. Hozzáteszi: a belső piacuknak tekintett Szlovákiában és Magyarországon termékeik körülbelül negyedét-ötödét értékesítik, 75-80 százalékban exportra dolgoznak. A magyar és a szlovák mellett működtetnek román, cseh, osztrák, német, francia, spanyol és olasz oldalt, valamint van egy nemzetközi, angol nyelvű honlapjuk is.
36 embernek adnak munkát Nagykaposon
A majdnem másfél évtizeddel a feleségével közösen, „egy kölcsönkért helyiség kölcsönkért íróasztalán” beindított családi vállalkozás kemény, sziszifuszi munkával mára ott tart, hogy Nagykaposon 36 embert foglalkoztatnak, Nyíregyházán pedig létrehoztak egy jelenleg hétfős sales-csapatot. „Különösen büszke vagyok rá, hogy egy olyan felvidéki kisvárosban, mint Nagykapos, majdnem 40 embernek adunk munkát, és rajtuk keresztül ennyi családnak a megélhetését biztosítjuk. Ez nagy felelősség, ezért vezetőként, munkaadóként igyekszem ennek megfelelően végezni a munkát, fiatalos lendülettel, rugalmassággal” – mondja, hozzátéve: úgy érzi, munkájuknak fontos identitásmegtartó ereje is van, hiszen nagyrészt magyarok dolgoznak náluk, ennek megfelelően a cég belső kommunikációja is magyar nyelven folyik.
„Erősen hiszek az elvégzett munka erejében, a szorgos hangya típusú munkavégzésben, a kollégákkal és a külső partnerekkel szembeni korrekt hozzáállásban, a céges döntéshozatal megosztásában, valamint a folyamatos tanulásban. Úgy gondolom, hogy így a keményen elvégzett munkának mindig meglesz az eredménye” – vallja Kozsár Miklós, akinek munkáját 2023-ban az Év vállalkozója címmel ismerte el a Szlovákiai Magyar Vállalkozók Szövetsége.
Mentorként a kezdőkért
Az Euroko Kft. ügyvezetője a Felvidéki Mentorprogram mentoraként is tevékenykedik. „Azért tartottam fontosnak a mentorprogramban való részvételt, hogy a vállalkozóként szerzett tapasztalataimat át tudjam adni a teljesen kezdő vagy már cégük építésén dolgozó, de a javaslatokra nyitott vállalkozóknak. Számomra nagyon fontos, hogy abból, amit az élettől kaptam, vissza is adjak valahol, valakinek, valamilyen módon – például a mentorprogramban végzett társadalmi munkával, ezért jelentkeztem” – mondja a mentori munkájáról.
Mentoráltja egy fiatal somorjai vállalkozó, Patonyi Tamás volt, aki szintén a kreatíviparban dolgozik, ráadásul hasonló a személyiségük, így az együttműködés is hatékony volt. A közös munka a tapasztalat, a tudás, a know-how átadásáról szólt, ami a mentor meglátása szerint kifejezetten jól sikerült. Úgy véli, mivel a fiatal vállalkozók számára nagyon hasznos lehet ez a fajta segítség, hiszen így jobban fel tudnak készülni a lehetséges nehézségekre, jobban meg tudják majd állni a helyüket a piacon. „Számomra is nagyon fontos felismerés volt, hogy mennyire gyümölcsöző ez a fajta mentor-mentorált kapcsolat, a sikerek és a kudarcok megosztása egymással. Ez ugyanis megmutatta nekem, hogy a vállalkozói munka nem egy magányos tevékenység, mint azt korábban gondoltam. Jó volt látni azt is, hogy a szervezőknek mennyire fontos ez a program, és hogy milyen sok energiát fektetnek a lebonyolításába” – összegez Kozsár Miklós.