Közösség

Hajnal Virág

Olyan közösség jött létre az elmúlt években, amelynek tagjai számíthatnak ránk és egymásra. Nemcsak üzleti kapcsolatok, hanem barátságok is születtek – mondja a Kárpát-medencei Vállalkozók Közösségéről Hajnal Virág, a Nemzetpolitikai Államtitkárság stratégiai főosztályvezetője, a közösség egyik alapítója. Nyolc év alatt programjaikkal több mint 3000 külhoni magyar vállalkozót értek el, köztük olyanokat is, akik a Külhoni Mentorprogramban kapott szakmai segítséggel vitték sikerre cégüket.

Olyan közösség jött létre, amelynek az alapja a bizalom”

A Nemzetpolitikai Államtitkárság 2016 óta építi a Kárpát-medencei magyar vállalkozók közösségét. Miért fontos misszió ez az államtitkárság számára?

2010 óta azon dolgozunk, hogy megtartóvá tegyük a szülőföldet. Ehhez szükséges az erős külhoni magyar intézményrendszer, a külhoni magyar közösségekkel való szoros együttműködés, valamint a gazdaság megerősítése. Mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy a külhoni magyar régiókban a jövő nemzedéknek is legyen lehetősége magyarként boldogulni – a bölcsődétől a munkaerőpiacig. A vállalkozók kulcsfontosságú szerepet játszanak ebben, hiszen a Kárpát-medencében jelentős a magyar kézben lévő tőke, és a kutatásaink azt is alátámasztották, hogy a külhoni magyar vállalkozók 72 százalékban magyar embereknek adnak munkát a szülőföldön.

Hány vállalkozót sikerült megszólítani a Kárpát-medencében az elmúlt években?

Az elmúlt nyolc évben indult el a Külgazdasági és Külügyminisztérium által koordinált Kárpát-medencei Gazdaságfejlesztési Program, amelynek keretében jelentős anyagi támogatásban részesültek a külhoni vállalkozók, hogy fejlesztési céljaikat megvalósítsák. A Nemzetpolitikai Államtitkárság ezt a programot szakmai támogatással és közösségépítéssel egészíti ki. Külhoni Mentorprogramunkban, szakmai workshopjainkon, gazdasági fórumainkon és konferenciáinkon körülbelül 3000 vállalkozó vett részt az elmúlt nyolc évben. Minden programunkat a Kárpát-medencei Gazdaságfejlesztési Programot lebonyolító külhoni alapítványokkal közösen, a fejlesztési támogatásokkal összehangoltan valósítjuk meg.

A külhoni magyar vállalkozókról sokaknak elsőre talán hagyományőrző termékekkel foglalkozó vállalkozók jutnak eszükbe, pedig a közösség ennél jóval színesebb. Milyen területeken dolgoznak a külhoni magyar vállalkozók?

Fontosnak tartjuk eloszlatni azt a tévhitet, hogy a külhoni vállalkozók csak hagyományőrző termékekkel foglalkoznak, hiszen közösségünk tagjai közt tudhatunk számos olyan nagyvállalatot, amely nemzetközi szinten elismert, és jelentős súlyt képvisel. 2022-ben megvizsgáltuk azokat a vállalkozásokat, amelyeknek a vezetői részt vettek a programjainkban. Az eredmények azt mutatják, hogy az államtitkárság kapcsolatrendszerébe bekerült vállalkozók jelentős gazdasági és foglalkoztatási súlyt képviselnek, vélhetően a legnagyobb, magyar tulajdonosi érdekkörbe tartozó vállalkozásokat sikerül elérni a programokkal. Néhány adat: a Külhoni Mentorprogramban részt vevő cégek összesen 12-15 ezer főt foglalkoztatnak, 72 százalékban magyar munkavállalókat. Évente átlagosan 2,4 millió eurós bevételük van, összesen 43 országban – például Németországban, Olaszországban, Ausztriában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Csehországban, de Európán kívüli országokban is, például Kínában, Izraelben, Oroszországban, Hongkongban – vannak jelen, magyarországi cégekkel kétharmaduk ápol üzleti kapcsolatot. Programjaink különlegessége, hogy külhoni kis-, közép- és nagyvállalkozókat is sikerült megszólítani.

Említette, hogy a külhoni magyar vállalkozóknak magyarországi cégekkel is vannak kapcsolataik. Mennyire váltak szorosabbá ezek a kapcsolatok az elmúlt években?

Eddig a hangsúly a helyi, régiós közösségépítésen volt, hiszen azt tapasztaltuk, hogy első lépésként a közösséget az adott régióban kell megerősíteni – sokszor egy-egy találkozás során derült ki, hogy egy vállalkozó problémájára éppen a „szomszédban” van megoldás. A jövőben ugyanakkor a Kárpát-medencei együttműködések aranyát is szeretnénk növelni.

A felmérésünkben részt vevő külhoni vállalkozások több mint 60 százalékának van anyaországi céggel üzleti kapcsolata – ez az arány az érett, vagyis régebb óta működő vállalkozások körében jóval magasabb, 73 százalék. Még azoknak a vállalkozásoknak a 60 százaléka is nyitna a magyar piacok felé, amelyek jelenleg nem ápolnak üzleti kapcsolatot magyarországi cégekkel.

2019 óta minden külhoni régióban működtetik a Külhoni Mentorprogramot. Hogyan működik a program, évről évre hány mentor és mentorált vesz részt benne?

Úgy gondoljuk, hogy a vállalkozók előtt álló kihívásokat, nehézségeket – de a sikereket és az örömöket is – egy másik vállalkozó érti meg a legjobban. Korábban is igyekeztünk támogatni a külhoni magyar cégeket, ám kezdetben magyarországi szakemberekkel dolgoztunk, és őket kértük meg a vállalkozásfejlesztési ismeretek átadására. Rájöttünk azonban, hogy helyben is vannak olyan nagy tudású és komoly vállalkozók, akik a most induló fiatalokat támogatni tudják. A helyi nagyvállalkozók kiválóan ismerik saját régiójuk piaci sajátosságait, így sokkal több, valóban releváns tudást, tapasztalatot tudtak megosztani a fiatalokkal – rengeteg időt, energiát és pénzt takarítva meg ezzel azoknak, akik most indulnak el ugyanezen az úton.

A Külhoni Mentorprogramunkat külhoni stratégiai partnereinkkel közösen valósítjuk meg. 2019-ben Vajdaságban indítottuk el a Külhoni Mentorprogram keretében a Vajdasági Mentorprogram első évadát, a harmadik évadot 2023 májusában zártuk. Erdélyben is a harmadik évad zárásához közeledünk, Felvidéken pedig a második, átalakított programmal folytatjuk a sort. Az Erdélyben, Felvidéken, Vajdaságban, Horvátországban és Muravidéken megvalósított programokban több mint 800 vállalkozó vett részt mentorként vagy mentoráltként.

A mentorált kezdő vállalkozók milyen segítséget kapnak a fejlődéshez?

Tapasztalt mentor segíti őket, de a mentorprogram összes résztvevőjének tudására és szakmai támogatására is számíthatnak. Szakmai tudást is elsajátíthatnak, ennek a tartalmát a programban résztvevők igényeire szabva valamennyi évadban finomítjuk. A vállalkozásfejlesztési ismeretek részeként a marketing, a HR, a piackutatás, az értékesítés, valamint pénzügyi területen is fejlődhetnek a mentoráltak. Fontosnak tartjuk, hogy minden mentorált személyre szabott segítséget kaphasson a képzési alkalmakon és a mentorközösségből egyaránt. A program különlegessége nemcsak a szakmai tudás átadása, hanem a támogató közösség, ennek a részévé válhat minden csatlakozó vállalkozó – függetlenül attól, mikor indította vállalkozását. A Külhoni Mentorprogramot 2023-ban megújítottuk, így a mentoroknak is igyekszünk coaching-technikákkal, vezetői képzési alkalmakkal bővíteni az eszközkészletét.

Mennyire érzik a fiatal külhoni magyar vállalkozók, hogy érdemes odafigyelniük a tapasztaltabb, már sok sikert – és valószínűleg jó néhány kudarcot is – átélt vállalkozókra?

Azt tapasztaljuk, hogy a fiatal külhoni magyar vállalkozók sokszor elvárások nélkül érkeznek programjainkba, meglepő számukra a személyre szabottság, az odafigyelés. Sokan különleges lehetőségnek tartják, hogy korábban elérhetetlennek vélt nagyvállalkozók közvetlenül és önzetlenül segítik őket. Célunk az is, hogy a kezdőbb vállalkozók számára is megmutathassuk a vállalkozói közösségben rejlő lehetőségeket.

Van olyan sikertörténet, amelyet szívesen felidéz, és a mentorprogramhoz köthető?

Sok, számomra kedves történetet felidézhetnék a mentorált és a mentor cégének fúziójától kezdve a profilváltáson át. A Külhoni Mentorprogram célját azonban leginkább egy fiatal, vajdasági életmód-tanácsadó története illusztrálja leginkább, aki két éve csatlakozott mentorprogramunkhoz, és mentora tanácsára Csóka mellett Szabadkán is konzultációs helyszínt nyitott. A napokban szabadságra ment egy hétre, és a Facebookon jelezte: annyi páciense van, hogy szabad időpontja leghamarabb két hónap múlva lesz. Mentorával összefogva hamarosan sajátmárkás étrendkiegészítőt dob majd piacra, egy másik mentorálttal pedig egy olyan ételkiszállító szolgáltatást indítanak be, amely kifejezetten egészséges fogásokat kínál. De ugyanilyen sikerként tekintek arra is, hogy egy erdélyi mentoráltunk – ahogy elmesélte – már bátran beszél nyilvánosan, közönség előtt, mert ebben a közösségben megtanulta, nem kell félnie. A közösséghez kapcsolódó meghatározó sikerélményem az őszinte hang, amikor mentorainktól telefonhívást vagy levelet kapok, hova és hogyan lehetne még fejleszteni a közös munkát, mert ez is a bizalomról, és a közös küldetésről árulkodik.

Évről évre fontos esemény a Kárpát-medencei Magyar Vállalkozók Találkozója, amelyen több mint 200 vállalkozó szokott részt venni. Azon túl, hogy ezek a találkozók a közösség építésének fontos alkalmai, milyen üzleti, gazdasági hatásaik vannak?

A Kárpát-medencei Magyar Vállalkozók Találkozóját nyolcadik alkalommal szerveztük meg 2023-ban. Talán árulkodó, hogy az esemény, amelyre 200 vállalkozót vártunk, egy óra alatt teltházas lett. Vannak nyolc éve visszatérő vállalkozó barátaink, de újabb vállalkozók is csatlakoznak. Vannak, akik 2016-ban indították el vállalkozásukat, és mára sikeres, elismert cégtulajdonossá váltak a találkozónak is köszönhetően – hiszen itt építették ki Kárpát-medencei kapcsolathálójukat, korábban más külhoni régió vállalkozóival nem ismerték egymást.

A találkozó különlegessége, hogy olyan közösség jött létre, amelynek alapja a bizalom. Nemcsak vállalkozói, hanem baráti kapcsolatok is segítik az üzleti együttműködéseket – az erdélyi vállalkozó felvidékitől rendeli a csomagolóanyagot, egy másik vállalkozó a találkozón ismerte meg gyártócsarnokának későbbi építőjét. A vállalkozói közösség szempontjából ugyanilyen fontosak a régiós gazdasági fórumok, hiszen akkor lesz erős a Kárpát-medencei vállalkozói közösség, ha erős és együttműködő az erdélyi, a felvidéki, a vajdasági, a kárpátaljai, a horvátországi és a muravidéki közösség is.

Mit tart a Kárpát-medencei Vállalkozók Közössége legnagyobb sikerének?

A legnagyobb siker, hogy a Kárpát-medencei Vállalkozók Közössége egyre gyarapszik. A programok részeként nyújtott szakmai támogatásnak köszönhetően a közösség tagjai számíthatnak ránk és egymásra, találkozásaikkal üzleti kapcsolatok jönnek létre, amelyek egyben értékes bizalmi kapcsolódások is. Ez különleges érték a mai üzleti világban is. A közösség különlegessége az is, hogy a vállalkozók egymásra nem versenytársként, hanem partnerként tekintenek, ez pedig felgyorsítja valamennyiük egyéni és közösségi fejlődését.

Mennyire tudják támogatni a külhoni magyar vállalkozók a helyi magyar közösségeket, intézményeket, szervezeteket?

A külhoni magyar vállalkozók számára természetes a helyi magyar közösségek támogatása. Hozzáállásukat tükrözi az is, hogy Külhoni Mentorprogramunkban a nagyvállalkozók önkéntesen mentorálják kezdőbb társaikat.Milyen terveik vannak, hogyan erősítenék tovább a Kárpát-medencei vállalkozói közösséget?

A programjaink különlegessége, hogy a közösség tagjainak igényei szerint alakítjuk a folytatást. A Külhoni Mentorprogram, a gazdasági fórumok és workshopjaink keretében elhangzott vállalkozói igényekre válaszolva 2024-ben az oktatás és a munkaerőpiac összekapcsolására, a közösség további, személyre szabott szakmai támogatására, valamint közösségi eseményeink folytatására és bővítésére fókuszálunk. Emellett szeretnénk megmutatni ennek a közösségnek minden értékes tagját, és kiemelni, milyen fontos szerepet játszanak közösségünkben.