Kik alkotják és mi a célja a Kárpát-medencei Vállalkozók Közösségének? Milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a vállalkozások fejlesztésére? Hogyan zajlik a céges stratégiaalkotás, az üzleti tervezés, a megfelelő marketingtevékenység? Egyáltalán: hogyan érdemes vállalkozásba kezdeni? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kaphatnak válaszokat a Partiumi Keresztény Egyetem menedzsment alapszakos hallgatói, méghozzá „első kézből”, a KMVK közösségéhez tartozó üzletemberektől.
A Kárpát-medencei Vállalkozók Közössége és a nagyváradi egyetem együttműködésének ötlete Szabó Árpádtól, az Erdélyi Mentorprogram díjnyertes mentorától, az intézmény oktatójától származik. „Arra gondoltam, kifejezetten hasznos lenne a hallgatóim számára, ha nemcsak tankönyvből tanulnák, hanem hús-vér vállalatvezetőktől is hallanák, hogyan működik egy vállalkozás, miként kell vezetni egy céget, milyen problémákkal szembesülnek az üzleti élet szereplői. A kezdeményezéssel megkerestem Hajnal Virágot, a Nemzetpolitikai Államtitkárság stratégiai főosztályvezetőjét, valamint Nagy Zsoltot, a Külhoni Mentorprogram Kárpát-medencei kulcsmentorát. Az ő segítségükkel sikerült tető alá hozni, hogy ebben a tanévben KMVK-s vállalkozók, cégvezetők osszák meg tudásukat a hallgatókkal” – eleveníti fel az együttműködés kezdeteit. Az előadássorozat során szóba kerül például a vállalati célkitűzések rendszere, a stratégiaalkotás, a marketing, a pénzügy és az emberierőforrás-menedzsment – részletezi a villamosmérnök-közgazdász.
„Ez a feladat teljes mértékben a KMVK profiljába illik. Hiszen a csapatunknak rengeteg olyan vállalkozó a tagja, aki életszagúan, a gyakorlat oldaláról megközelítve tudja bemutatni a hallgatóknak a vállalkozások valódi életét. Ráadásul ez a most kiépülő kapcsolatrendszer a kis- és középvállalkozások számára is fontos, hiszen a munkaerőpiac és az oktatási rendszer összekötése kiemelt cél, ennek a két szférának minél jobban közelednie kell egymáshoz” – mondja Nagy Zsolt üzletember, a Külhoni Mentorprogram Kárpát-medencei kulcsmentora. Úgy véli, az együttműködéssel mindenki nyer: a vállalkozók már a képzés alatt találkozhatnak a munkaerőpiacra hamarosan kikerülő szakemberekkel, a hallgatók pedig reális képet kaphatnak arról, mit jelent vállalkozni.
Nagy sikert arattak az első előadások
Az első visszajelzések nagyon pozitívak, egyre többen vesznek részt a KMVK-s előadásokon, sőt nemrég az egyetem Fényes Elek Szakkollégiumának vezetői is jelezték, szeretnének valamilyen formában részt venni a programban.
A KMVK igyekszik minél inkább az egyetemi igényekhez igazítani az előadások anyagát, ezért azt tervezik, hogy kérdőíves formában is gyűjtik majd a hallgatói visszajelzéseket, és azok alapján igyekeznek alakítani a tematikát. Nagy Zsolt fontos feladatnak tartja tudatosítani a hallgatókban, hogy ma Romániában a kis- és középvállalkozások biztosítják a munkahelyek több mint felét, és a vállalati szféra által megtermelt profitnak 60 százaléka is itt keletkezik. Ez egyben azt is jelenti, hogy jó eséllyel a Partiumi Keresztény Egyetem friss diplomásainak egy része is ebben a szektorban fog elhelyezkedni vagy saját vállalkozást indítani – az együttműködésnek tehát nemzetgazdasági szempontból is kiemelt a szerepe.
A vállalkozásfejlesztési trénerként is tevékenykedő Szabó Árpád úgy látja, a kkv-k menedzsmentjének megfelelő színvonalú oktatására óriási szükség van. „Az induló kisvállalkozások számára több tízezer eurónyi vissza nem térítendő támogatás áll rendelkezésre, ám sokan egyáltalán nem tudnak ezekről a lehetőségekről, vagy ha hallottak is róluk, nem tudnak pályázni” – jelzi, de hozzáteszi, hogy nem csak ezen a téren vannak problémák. Sok cégnél egyre sürgetőbbé válik a generációváltás, az utódok kinevelése pedig sokszor nehézkesen megy. Azt vallja, hogy ezek egytől egyig olyan kérdések, amelyekkel már az egyetemi menedzsment- és vállalkozásfejlesztési képzés során foglalkozni kell. Ehhez igyekeznek segítséget nyújtani ebben a tanévben a KMVK csapatába tartozó vállalatvezetők a Partiumi Keresztény Egyetemen tartott előadásaikkal.